Da jeg var en lille pige havde jeg min mors gamle chatol på mit værelse.
Jeg elskede de små skuffer og ledte jævnligt efter det hemmelige rum, som i min fantasi var fyldt med utrolige skatte.
Der var desværre ikke noget hemmeligt rum men jeg elskede alligevel det fine møbel.

Chatollet havde min mor fået af sine forældre, da hun flyttede hjemmefra for at arbejde som ung pige i huset.
Det er egentligt utroligt, hvor meget der er sket på kun to generationer, ikke?
Fra mine forældre, der var født under depressionen i 30’erne og var unge under 2. verdenskrig og til nutidens unge ‘digitale indfødte’, der ikke mangler noget materielt.
Det er to forskellige verdener – og en helt anden (tankevækkende!) historie.

Tilbage til møblet: Chartoller er i bund og grund nogle fantastiske møbler, der er skabt til at rumme alle tjenestepigens ejendele fra tøj til smykker og bøger.
Det skulle også være kompakt, for pigeværelset var oftest et lille, trangt kammer.
Møblet har tit også en skriveplade, der kan trækkes ud, så den unge pige havde et sted at sidde og læse og skrive breve, for der var ikke plads til et rigtigt skrivebord.
Det rullende låg skærmer både for eventuelt rod så værelset altid så ordentligt ud.

For mig er chatollet det møbel, der appelerer allermest til fantasien.
Den største udfordring med det her første chatol har været at vælge et tema for dekorationen.
Skulle det være maritimt i drivtømmerlook med dekoration af søstjerner, kompasrose og tovværk?
Skulle det være klassisk, slidt chabby chik-stil med lag-på-lag-maling og slidte kanter?
Eller måske et moderne grøn-plante-tema (dén var næsten for nem!)?

Denne gang endte med at blive et prinsesse-chatol til et lillepigeværelse.
Dels fordi jeg selv elskede mit chatol da jeg var lille. Dels fordi min veninde venter sit første barn og det bliver en babygirl.
Kodeordene er lyserød, glimmer, perlemor og himmellegemer. Love you to the moon and back!

Det her møbel må oprindeligt være bestilt hos snedkeren af en mindre velstående familie.
Skufferne var solide – men samlet med skruer i stedet for med svalehalesamlinger.
Finéroverfladen var ret tynd.
Der var kun få og billige dekorationer.

Chatollet havde også fået lidt knubs i livet.
Der var en del afskallet finér på både sider og skuffer.
Tidligere havde der været låse på alle skuffer, men de var pillet ud og havde efterladt store huller, der var skjult bag dækplader ved grebene.
Filten på skrivepladen var rykket i stykker og knopperne på de små skuffer var i stykker eller manglede helt

Til gengæld havde det kun kostet 100 kroner og kunne afhentes mindre end 10 kilometer hjemmefra, så det var jo lidt et kup.

Men næste gang jeg skal istandsætte et chatol (og det håber jeg sker snart!) så vil jeg forsøge at finde et møbel, der har færre skader.
Det er godt nok hverken svært eller dyrt at fikse de her småskader, men jeg er en utålmodig sjæl, så det her med at spartle – vente – slibe – spartle igen – vente igen – slibe vil jeg gerne slippe for.

Først forarbejdet

De her gamle, mørke møbler kan virkeligt give nogle grimme gennemslag til malingen.
Gennemslag er sådan nogle rosa-orange plamager, der trænger ud gennem lag efter lag af maling.
Det er lige meget om det er kalkmaling, oliemaling eller plastikmaling.
Den eneste måde at stoppe gennemslagene på er at give spærregrunder til det område, hvor der kommer pletter.

Første step er dog som altid afvaskning med grundrens.
Jeg véd godt, at mange siger at kalkmaling er ‘nul-forberedelses-maling’, men især når der er tale om gamle OG mørke møbler, så er det altså en rigtig god idé at ta’ den nødvendige tid til at vaske af.
Dels fordi der ofte er ophobet en masse snask på overfladen. Især omkring håndtag og i kringelkroge.
Dels fordi der ofte er brugt mørke, oliebaserede plejemidler til træet.
Jo mere man kan fjerne – jo mindre er risikoen for gennemslag i malingen og jo bedre er malingens muligheder for at binde godt på overfladen.

På det her chatol var selv den mest hysteriske afvaskning ikke nok.
Der måtte hele to gange spærregrunder til før møblet var klar til at få sin rigtige farve og jeg kunne komme i gang med at lege med dekorationer og glimmer.

Vintage Paint i snehvid Natural White

Prinsesse-chatollet skulle ikke være Barbie-pink men en afdæmpet kombination af hvidt, lys grå, sølv og sart rosa.
Ved første øjekast et sødt og neutralt møbel, men når man kigger nærmere efter, så finder man fine detaljer og finurlige farveklatter.

Derfor startede jeg med at give hele overfladen to gange kalkmaling i farven Natural White fra Vintage Paint.
Jeg brugte en stor oval pensel til at male med og smurte malingen på på kryds og tværs.
De grove penselstrøg kamuflerer små trykmærker og andre uperfektheder og giver den efterfølgende voksbehandling noget at hænge fast i.

Næste skridt var at give chatollets indvendige dele – altså de små skuffer og træværket der omkring – en sart rosa farve.
Det er nuancen Faded Rose (også fra Vintage Paint)

Nichens baggrund fik en gang sølvmaling.
Da den var tør fik den et ret tykt lag effektmaling til krakelering fra Vintage Paint og efter et par timer blev det overmalet med Faded Rose.
Se hvordan malingen krakelerer superfint og metalfarven ‘kigger’ igennem.
Jeg har leget med mange forskellige krakelerings-medier gennem tiden og den her ta’r altså prisen som den nemmeste at arbejde med.

*Billede*

Udskæringen rundt om nichen blev malet op med sølv.
Jeg tog den nemme løsning og brugte en tusch.

Derefter lavede jeg stjernedekorationerne, som er nemmere at beskrive med billeder end ord.
Jeg lavede en masse prikker med sølvtuschen. Flest prikker tæt på stjernekistermærket og så færre og færre jo længere man kommer væk.

*Billeder*

Skuffer, der ikke skuffer

Skuffernes sider fik også en gang hvid maling og blev beklædt med fine servietter med sølvstjerner, som jeg decoupagelimede på.
Jeg brugte Mod Podge til at gøre servietterne fast med og da det var tørt fik overfladen en gang Mod Podge mere til at beskytte overfladen.
Du kan naturligvis bruge alle mulige andre former for limlak, men jeg foretrækker personligt at arbejde med den ‘originale’ Mod Podge (både fordi den er god og fordi den kan fåes i en version til at bruge udendørs)

Afslutningsvis blev skuffernes bund beklædt med fint sølvfarvet gavepapir, der blev skåret til så det passer nøjagtigt i skufferne.
Det er naturligvis ikke nødvendigt at bruge papir i skufferne, men det giver lige det sidste pift og få skufferne til at fremstå rene og elegante.

Før jeg satte skufferne på plads i chatollet gnubbede jeg et stearinlys på træskinnerne i chatollet for at sikre, at skufferne glider let.
Husk, det skal være rigtig 100% stearin. Parafin og vokslys giver ikke samme effekt.

Nu var det tid til at finde overheadprojektor og farveblyant frem, for jeg ville overføre et sødt billede af en fe, der sidder i en måne til skufferne.
Billedet h